Teamchoaching Intervisie - mdd concepts

Teamcoaching en intervisie

Teamcoaching

Als teamcoach helpen wij doelen te realiseren en de individu of het team verder te helpen in de ontwikkeling door te inspireren, te ondersteunen en het zelf reflecterend vermogen te vergroten.

Hoe doen we dat?
Vanzelfsprekend starten we met een intake waarin we de situatie bespreken en de reden tot coaching omzetten naar een plan van aanpak. De aanleiding kan zeer divers zijn van het vergroten van zelfkennis en zelfvertrouwen tot het versterken van de samenwerking. En ook, hoe ga ik als leidinggevenden om met polariteiten binnen het team?

Intervisie

“De leiders van de toekomst kenmerken zich door hun bereidheid tot zelfreflectie .”

Kort gezegd is intervisie een methode voor een groep mensen die zich willen ontwikkelen en bereid zijn hun invloed en verantwoordelijkheid te nemen.

Binnen een intervisiegroep leer je in gezamenlijkheid, door te reflecteren op elkaars casuïstiek. De kern van intervisie is niet het oplossen van een cognitief vraagstuk, een soort groepsconsult , maar gaat altijd over een zakelijk vraagstuk waarop de inbrenger van de casus persoonlijk invloed heeft. Deze kunnen te maken hebben met vragen over uitgangspunten, houding of handelen in diverse werksituaties. Ze kunnen betrekking hebben op het omgaan met conflicten, weerstand of omgaan met verandering. Bij het bespreken van de situatie wordt de casusinbrenger door zijn mede deelnemers bewust gemaakt van zijn keuzevrijheid in relatie tot de casus. Dit vraagt een behoorlijke mate van bereidheid tot zelfreflectie.

In organisaties loopt iedereen tegen problemen, dilemma’s en vragen aan die veelal het niveau van het werkoverleg overstijgen. Intervisie wordt steeds meer als een waardevol instrument gezien om en managers te ondersteunen in het leiding geven aan verandering. De gewenste ontwikkeling of verandering wordt pas echt gevoeld en ervaren in de praktijk. Als MD&D sporen we onze klanten aan om in een veranderproces snel te starten met intervisie, om snel te kunnen schakelen op praktijkgerichte situaties.

Opleiding tot intervisiecoach
Door de toenemende vraag naar intervisie zijn we dit jaar gestart met een opleiding tot intervisiecoach. Deze opleiding heeft tot doel het bevorderen en ontwikkelen van een uniforme en kwalitatief hoogstaande intervisiemethode voor teamleiders en managers. Deelnemers aan deze opleiding worden opgeleid om geheel zelfstandig intervisie te kunnen begeleiden volgens deze intervisiemethode.

In de leergang ligt het zwaartepunt niet bij de theoretische kennis over intervisie, hoewel dit natuurlijk wel een belangrijke component is, maar bij het ervaringsgericht leren. In een aantal maanden nemen we de deelnemers mee in de stappen van bewustzijnsontwikkeling van de mens. Het doel hierbij is het kunnen herkennen van interacties die plaatsvinden, daar als begeleider deel van uitmaken, en niet onbewust verstrikt raken in polariteiten en patronen.

De thematiek die aan de orde komt is: bewustzijnsontwikkeling, groepsdynamica, overdracht en tegenoverdracht, persoonlijkheidsprofielen, weerstand en verdedigingsmechanismen, interactie vormen, patronen, stijlflexibiliteit en de kunst van het vragen stellen.